Aurinkokunnan kokosuhteet käsittelyssä
Suunnittelimme neljän tunnin opetuskokonaisuuden avaruudesta toisen luokan
oppilaille. Ydinajatuksena oli lähteä selvittämään, mikä on Aurinkokunta ja
millaiset kokosuhteet siellä vallitsevat. Pyrimme saavuttamaan luokkaan
uteliaan ja tutkivan ilmapiirin, jossa rohkeasti pohditaan avaruutta ja sen
ilmiöitä. Oppilaiden omat ajatukset ja näkemykset toimivat keskiössä ja
tarkoituksena oli lähteä kehittämään ja syventämään tätä tietoutta.
Aurinkokunnan osien suuruutta on kenen tahansa vaikea ymmärtää (Hanuscin
& Park Rogers. 2008), ja 2-luokkalaiselle lapselle se voi olla vielä
vaikeampaa kuin aikuiselle. Pienoismalleilla voidaan äärimmäisiä kokoja tuoda
selvemmin esille (Davis, Landis & Landis. 2009). Esittämällä
käsittämättömän suuret mitat ymmärrettävässä koossa voidaan suuruuseroja
paremmin ymmärtää (Davis, Landis & Landis. 2009). Usein aurinkokunnasta
tehdyt pienoismallit antavat väärän kuvan etäisyyksistä, jolloin syntyy
väärinymmärryksiä Auringon ja planeettojen etäisyyksien suhteen (Wiebke, Park Rogers
& Nargund-Joshi, 2011). Me päätimme kuitenkin keskittyä tällä kertaa
erityisesti planeettojen kokosuhteisiin ja tietoisesti jätimme käsittelemättä
etäisyyksiä Aurinkokunnassa. Kun oppilaat ymmärtävät planeettojen kokosuhteita,
on heidän helppo jatkaa myöhemmin aiheen käsittelemistä etäisyyksien
näkökulmasta. Mahdollisesti etäisyyksien käsittelyä voisi jatkaa heti
kokosuhteiden käsittelyn jälkeen.
Oppilaiden itse tekemät visuaaliset mallit, joissa mittasuhteiden
oikeellisuuteen on panostettu, auttavat oppilaita hahmottamaan vaikeasti
ymmärrettäviä asioita ja johtaa parhaimmillaan käsitteellisen ymmärryksen
kehittymiseen (Jonassen, Strobel, & Gottdenker. 2005). Malleja
käytettäessä, olivat ne sitten suurennoksia tai pienennöksiä, on myös hyvä
koittaa saada lapset ymmärtämään että malleja käytetään erilaisten ilmiöiden
kuvantamiseen silloin kun ne ovat liian suuria tai pieniä käsiteltäviksi
sellaisenaan (Hanuscin & Park Rogers. 2008).
Integroiminen kuvataiteeseen
Halusimme integroida avaruus-teemaan myös kuvaamataitoa, koska ajattelimme,
että piirtäminen ja askartelu auttaisivat Aurinkokunnan ja sen kokosuhteiden
ymmärtämisessä, ja koska kyseessä on melko abstrakti aihe, jota oppilaiden voi
olla vaikea konkreettisesti hahmottaa. Opetuksessa yhdistyi monipuolisesti
auditiivisuus ja visuaalisuus yhteisten pohdintojen ja keskustelujen,
animaation, planeettojen kaaviokuvan ja oman askartelun myötä. Tällä tavoin
pystyimme tukemaan oppilaiden erilaisia oppimistyylejä sekä mahdollistimme
asioiden tarkastelun monesta näkökulmasta. Tavoitteena oli, että oppilaille
muodostuisi eheä ja kokonaisvaltainen käsitys aiheesta. Yhteisenä projektina
olikin askarrella luokan takaseinälle oma Aurinkokunta, johon voisi aina
tarpeen tullen palata. Lisäksi ennen kuin lähdimme käsittelemään aihealuetta
tarkemmin oppilaat saivat mahdollisuuden piirtää oman näkemyksensä
Aurinkokunnasta paperille. Näin saimme kartoitettua oppilaiden
ennakkokäsityksiä. Monelle tuotti vaikeuksia piirtää aiheesta, josta heillä ei
ollut tarkkaa tietoa. Huomasimme, että piirustukset muistuttivat toisiaan
pöytäryhmittäin eli kaverin käsitykseen Aurinkokunnasta tukeuduttiin ja sitä
mallinnettiin.
Aurinkokunnan työstämistä varten varasimme välineiksi mustia jätesäkkejä
taustalle sekä eri värisiä kartonkeja ja liituja askarteluun. Oppilaat jaettiin
pareihin ja heille arvottiin oma planeetta, yksi pareista sai auringon. Työhön
tartuttiin innolla, joskin jotkin pareista olisivat halunneet suuremman
planeetan. Kun oma planeetta/aurinko valmistui, oli mahdollista saada uusi
aihe: musta aukko, asteroidivyöhyke, Maan kuu tai muiden planeettojen kuu.
Nopeimmillekin oli siis varattuna lisätehtävää.
Aurinkokunnan osien suuruutta on kenen tahansa vaikea ymmärtää (Hanuscin & Park Rogers. 2008), ja 2-luokkalaiselle lapselle se voi olla vielä vaikeampaa kuin aikuiselle. Pienoismalleilla voidaan äärimmäisiä kokoja tuoda selvemmin esille (Davis, Landis & Landis. 2009). Esittämällä käsittämättömän suuret mitat ymmärrettävässä koossa voidaan suuruuseroja paremmin ymmärtää (Davis, Landis & Landis. 2009). Usein aurinkokunnasta tehdyt pienoismallit antavat väärän kuvan etäisyyksistä, jolloin syntyy väärinymmärryksiä Auringon ja planeettojen etäisyyksien suhteen (Wiebke, Park Rogers & Nargund-Joshi, 2011). Me päätimme kuitenkin keskittyä tällä kertaa erityisesti planeettojen kokosuhteisiin ja tietoisesti jätimme käsittelemättä etäisyyksiä Aurinkokunnassa. Kun oppilaat ymmärtävät planeettojen kokosuhteita, on heidän helppo jatkaa myöhemmin aiheen käsittelemistä etäisyyksien näkökulmasta. Mahdollisesti etäisyyksien käsittelyä voisi jatkaa heti kokosuhteiden käsittelyn jälkeen.
Oppilaiden itse tekemät visuaaliset mallit, joissa mittasuhteiden oikeellisuuteen on panostettu, auttavat oppilaita hahmottamaan vaikeasti ymmärrettäviä asioita ja johtaa parhaimmillaan käsitteellisen ymmärryksen kehittymiseen (Jonassen, Strobel, & Gottdenker. 2005). Malleja käytettäessä, olivat ne sitten suurennoksia tai pienennöksiä, on myös hyvä koittaa saada lapset ymmärtämään että malleja käytetään erilaisten ilmiöiden kuvantamiseen silloin kun ne ovat liian suuria tai pieniä käsiteltäviksi sellaisenaan (Hanuscin & Park Rogers. 2008).
Integroiminen kuvataiteeseen
Halusimme integroida avaruus-teemaan myös kuvaamataitoa, koska ajattelimme, että piirtäminen ja askartelu auttaisivat Aurinkokunnan ja sen kokosuhteiden ymmärtämisessä, ja koska kyseessä on melko abstrakti aihe, jota oppilaiden voi olla vaikea konkreettisesti hahmottaa. Opetuksessa yhdistyi monipuolisesti auditiivisuus ja visuaalisuus yhteisten pohdintojen ja keskustelujen, animaation, planeettojen kaaviokuvan ja oman askartelun myötä. Tällä tavoin pystyimme tukemaan oppilaiden erilaisia oppimistyylejä sekä mahdollistimme asioiden tarkastelun monesta näkökulmasta. Tavoitteena oli, että oppilaille muodostuisi eheä ja kokonaisvaltainen käsitys aiheesta. Yhteisenä projektina olikin askarrella luokan takaseinälle oma Aurinkokunta, johon voisi aina tarpeen tullen palata. Lisäksi ennen kuin lähdimme käsittelemään aihealuetta tarkemmin oppilaat saivat mahdollisuuden piirtää oman näkemyksensä Aurinkokunnasta paperille. Näin saimme kartoitettua oppilaiden ennakkokäsityksiä. Monelle tuotti vaikeuksia piirtää aiheesta, josta heillä ei ollut tarkkaa tietoa. Huomasimme, että piirustukset muistuttivat toisiaan pöytäryhmittäin eli kaverin käsitykseen Aurinkokunnasta tukeuduttiin ja sitä mallinnettiin.
Aurinkokunnan työstämistä varten varasimme välineiksi mustia jätesäkkejä taustalle sekä eri värisiä kartonkeja ja liituja askarteluun. Oppilaat jaettiin pareihin ja heille arvottiin oma planeetta, yksi pareista sai auringon. Työhön tartuttiin innolla, joskin jotkin pareista olisivat halunneet suuremman planeetan. Kun oma planeetta/aurinko valmistui, oli mahdollista saada uusi aihe: musta aukko, asteroidivyöhyke, Maan kuu tai muiden planeettojen kuu. Nopeimmillekin oli siis varattuna lisätehtävää.
Tutkivan oppimisen viisi vaihetta tunneillamme
Yhteistoiminnallisen tutkivan oppimisen mallin mukaisesti aloitimme tunnin motivoimalla oppilaita aiheeseen. Soitimme heti alkuun Smurffien Avaruuden sankarit -kappaleen, jonka jälkeen kysyimme oppilailta, että joko he arvaavat, mitä tänään tulisimme käsittelemään.
Tämän jälkeen lähdimme yhdessä pohtimaan, mitä tiedämme aiheesta jo ennestään. Apuna käytimme ajatuskarttaa, jota täytimme samalla, kun keskustelimme dialogisesti oppilaiden kanssa. Oppilaat kertoivat omia havaintojaan, joiden pohjalta esitimme heille jatkokysymyksiä, kuten esimerkiksi, miksi ajattelet näin tai mistä luulet sen johtuvan. Tällä tavoin saimme oppilaat pohtimaan ilmiöitä syvällisemmin sekä kehittämään ja viemään eteenpäin omaa ajatteluaan. Tunnilla heräsi monia ajatuksia, kuten miksi kuu muuttaa muotoaan, mistä johtuu painovoima ja miksi musta aukko on musta. Kysymyksiin ei annettu suoraa vastausta, sillä tavoitteena oli, että oppilas kiinnostuu aiheesta ja haluaa itse etsiä vastauksia ristiriitoihin sekä selvittää asiaa enemmän. Samalla tavalla myös Aurinkokunnan piirtäminen oman näkemyksen mukaan ohjasi oppilaita miettimään, mitä he jo tietävät aiheesta.
![]() |
| Oppilaiden kanssa yhdessä tuotettu ajatuskartta avaruudesta. |
Opettajalta vaatii jonkin verran rohkeutta ryhtyä aitoon dialogiseen
keskusteluun oppilaiden kanssa erilaisista ilmiöistä. Meidänkin
keskustelussamme nousi esiin paljon herkullisia aiheita, jotka voivat olla
opettajallekin hiukan epäselviä. Mustan aukon mustuutta emme mekään pystyneet
selittämään ja olisikin hienoa, jos oppilas saisi mahdollisuuden selvittää
asiaa itse. Toinen kiperä keskustelunavaus liittyi painovoimaan, johon
oppilaalla oli erikoinen, joskin oppilaan näkökulmasta varmasti aivan perusteltu
näkemys. Tällaisissa tilanteissa opettajan tulee olla tarkkana ettei suoriltaan
tyrmää oppilaan näkemystä vaan ennemminkin johdattaa oppilasta oikeaan
suuntaan, vaikka olisikin houkuttelevaa korjata oppilaan käsitys suoraan
sanomalla kuinka asia oikeasti toimii. Huomasimme kuitenkin, ettei dialogista
keskustelua tarvitse pelätä, vaan se tuotti uusia aiheita ja ilmiöitä, joihin
voi oppilaiden kanssa myöhemminkin paneutua. Eikä sitä opettajakaan menetä
kasvojaan, vaikkei ihan kaikkea tietäisikään.
2. Tutkiminen
Näytimme oppilaille lyhyen animaation sekä jaoimme iPadit ja oppikirjat,
joiden avulla lähdettiin selvitettiin avaruuskappaleiden kokosuhteita.
Planeettojen kokojärjestystä vertailtiin ja tulokset piirrettiin taululle
muistiin. Liitutaululta oppilaat pystyisivätkin sitten askarreltaessa ottamaan
mallia oman planeettansa kokoon.
![]() |
| Oppikirjan kuva aiheeseen liittyen. |




Ei kommentteja:
Lähetä kommentti